Introduktion og opstart

Introduktion og opstart

Baggrund og standarder
Praktiserende speciallæger er blevet akkrediteret siden 2015 og i oktober 2018 har alle speciallæger været gennem survey i 1. akkrediteringsrunde. I den nye overenskomst, som er trådt i kraft 1. april 2018 er det aftalt at speciallægerne fortsætter med 2. runde af akkrediteringen. Standarderne er revideret, og 2. version træder i kraft 1. oktober 2018. Bøgerne med standarderne er sendt ud til alle speciallægeklinikker med et ydernummer i ugen op til 1. oktober 2018. Herefter fremsender eKVIS standerne til nye klinikker, efter at ydernummer er trådt i kraft. Hvis du mangler bøger til din klinik, er du velkommen til at skrive til ekvis@dadl.dk

Du kan se akkrediteringsstanderne HER.  

Fyraftensmøder om akkreditering
Der vil løbende frem til starten af 2021 blive holdt introduktionsmøder om akkreditering, som er målrettet nye ydere i speciallægepraksis. Der vil være en præsentation af indholdet og metoderne i akkrediteringen. Akkrediteringssitet, som er et dokumenthåndteringssystem, demonstreres og der orinteres omkring survey. Efter deltagelse kan lægen søge om dækning af ½ kompetencedag ved at gå ind HER og udfylde det elektroniske skema for kursusrefusion i boksen til højre. 
Møderne planlægges som fyraftensmøder. I det omfang der er plads på holdene kan praksispersonale deltage. Man kan også tilmelde sig, hvis man tidligere er akkrediteret men har brug for brush-up. 

Kommende introduktionsmøder:

  • Onsdag d. 3. april 2019 kl. 17-20, Hotel Munkebjerg, Munkebjergvej 125, 7100 Vejle
    Tilmeldingsfrist 6/3 2019
     
  • Torsdag d. 24. oktober 2019 kl. 17-20, IDA mødecenter, Kalvebod 31-33, 1560 København
    Tilmeldingsfrist 26/9 2019

Du tilmelder dig ved at sende mail til ekvis@dadl.dk med oplysning om lægens navn og klinikkens ydernummer. Har du behov for, at et personale deltager, kan navnet noteres, men der er ingen garanti for deltagelse, da det anhænger af, om der er ledige pladser. 
Introkurserne er et frivilligt tilbud som skal understøtte klinikejeren. Det anbefales at deltage i kurset så tidligt så muligt, så klinikken får god tid til at arbejde med standarderne inden survey. Du kan se hvornår specialerne har survey HER

I boksen til venstre kan du finde mere information om akkrediteringen.

Gode råd til nye klinikker:

  • Læs standarderne igennem
  • Tænk indholdet og metoderne ind i din klinikdrift allerede nu
  • Frasorter ikke-relevante standarder og få mere specialespecifik information vha. specialeguides, som findes under de enkelte specialer
  • Få overblik over typen af krav i indikatorerne
  • Lav en tidsplan og en arbejdsfordeling, hvor evt. personale involveres
  • Start med de mest konkrete eller aktuelle standarder
  • Få konkret inspiration fra eksempler via den tidligere ejer eller dine kollegaer ved at efterspørge dem eller se dem i akkrediteringssitet
  • Søg erfaringer fra den tidligere ejer eller kollegaer i netværk eller i organisationen
  • Drøft arbejdsgangene i klinikken og beskriv dem kort og konkret, der hvor der er krav om retningslinjer
  • Husk kvalitetsovervångningsplan hvor I får overblik over klinikkens egenkontrol og andre tilbagevendende opgaver
  • Planlæg journalaudit en gang om året og inden survey, må audit ikke være mere end et år gammel