Styregruppen
Formand: Kirsten Jørgensen, Centerchef i Danske Regioner
Derudover er styregruppen sammensat af:
Tre repræsentanter fra FAPS
- Malene Schou Nielsson, medlem af FAPS bestyrelse
- Christian Gottlieb, medlem af FAPS bestyrelse
- Søren Strange, medlem af FAPS bestyrelse
Tre repræsentanter fra regionerne
- Laura Emilie Møller-Hansen, Region Hovedstaden
- Mette Dyrlund Jacobsen, Region Sjælland
- Steen Vestergaard-Madsen, Region Midtjylland
Regional følgegruppe
Da alle fem regioner ikke er repræsenterede i styregruppen, er der etableret en regional følgegruppe bestående af Danske Regioner og en repræsentant for alle fem regioner. Følgegruppen skal sikre fælles dialog og koordinering. eKVIS sekretariatsbetjener følgegruppen.
Formål og rammer
Formål
eKVIS arbejder for at inspirere og engagere de praktiserende speciallæger i udviklingen af egen kvalitet. Speciallægepraksis skal opleve, at de får noget ud af at arbejde med de kvalitetsredskaber, der udvikles. Udviklingen foregår i tæt dialog med speciallægeorganisationerne, og har til formål at:
- Arbejdet med den faglige kvalitet bliver relevant og motiverende for den enkelte speciallæge og sikrer erfaringsudveksling og videndeling.
- Metoder og redskaber i arbejdet understøtter benchmarking og refleksion over egen praksis på en måde, så fokus lægges på læring og udvikling.
- Kvaliteten synliggøres ved at anvende valide parametre for dokumentation, som giver mening i den daglige praksis og måler på faktorer af betydning for speciallægepraksis.
Kvalitetsarbejdet skal omfatte alle specialer i speciallægepraksis og udvikling af redskaber til kvalitetsarbejdet skal sætte fokus på:
- Fagligt relevante områder
- At give feedback, der er relevant for speciallægen og bidrager til at identificere konkrete udviklingsmuligheder
- At synliggøre den høje kvalitet i speciallægepraksis
- At der skal bruges mindst mulig tid
- At være elektronisk og så vidt muligt integreret i eksisterende It-systemer
Rammer
Det er overenskomstens parter – FAPS og RLTN (Regionernes Lønnings- og TakstNævn), der fastlægger rammer og vilkår for kvalitetsarbejdet. Det sker i forbindelse med den generelle overenskomstforhandling – senest med en aftale gældende for perioden april 2022 til marts 2026.
Rammer og økonomi for kvalitetsarbejdet er fastlagt i overenskomsten om speciallægehjælp og fremgår af § 58a-g
Rammer for kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis
Honorering for deltagelse i eKVIS udviklingsprojekter
Parterne har afsat midler til honorering af speciallæger, der deltager i arbejdet med at udvikle og teste værktøjer og redskaber til brug for kvalitetsarbejdet. Der udbetales kompensation for deltagelse i møder i udviklingsgrupper, og der er aftalt et honorar for at deltage i testning af tekniske løsninger.
Kompetencedage
Endvidere er det aftalt, at praktiserende speciallæger har op til to kompetencedage i overenskomstperioden. Der er aftalt særlige regler for brugen af kompetencedage.
Arbejdsplaner
Ved starten af hver overenskomstperiode lægges en samlet plan for, hvilke temaer, der skal arbejdes med:
For hvert år lægges en mere konkret plan for prioritering af projekter. Disse arbejdsplaner er dynamiske og er et værktøj for styregruppe og sekretariat til løbende at prioritere ressourcer og estimere tid og økonomi.
Sekretariat og samarbejdspatnere
Sekretariat
eKVIS sekretariatet består af tre medarbejdere, der alle er tilknyttet sekretariatet i FAS – Foreningen af Speciallæger.
Sekretariatet varetager planlægning arbejdet, facilitering af udviklingsprojekter, understøtning af test, implementering og opfølgning. Alle aktiviteter sker på baggrund af beslutninger og prioritering i styregruppen – og altid i tæt dialog med relevante specialer.
Du kan kontakte os på: eKVIS@dadl.dk eller:
Tlf: 3544 8418 / 2266 6100
Lisbet P. Andersen
Mail: lpa.fas@dadl.dk
Tlf: 3544 8419 / 4061 7784
eKVIS samarbejder med en række forskellige parter:
De praksisrelevante speciallægeorganisationer er vigtige i forhold til at identificere og kvalificere relevante og hensigtsmæssige tiltag, der kan arbejdes med i eKVIS. Alle projekter udvikles og implementeres i tæt dialog med den eller de relevante speciallægeorganisationer.
Sentinel-enheden, som er placeret i Sundhed.dk er helt central i arbejdet med data. Både når det gælder håndtering af data i egen klinik og i forhold til at levere data ud af speciallægepraksis.
Regionernes Kliniske KvalitetsProgram – RKKP – har ansvaret for udvikling og drift af de nationale kliniske kvalitetsdatabaser. eKVIS har jævnlige møder med database-sekretariat med henblik på kontinuerlig dialog omkring data fra speciallægepraksis i relevante kliniske kvalitetsdatabaser.
Det nationale PRO-sekretariat udvikler landsdækkende PRO-skemaer med henblik på at at understøtte øget patientinddragelse på tværs af sektorer i sundhedsvæsenet. eKVIS er i løbende dialog med PRO-sekretariatet med henblik på at sikre speciallægepraksis deltagelse i relevante projekter.
I forhold til de fem regioner sker dialog og koordinering primært i den regionale følgegruppe og derud over med fx regionale datakonsulenter, regionale risikomanagere, og andre regionale nøglepersoner efter konkret behov.